گون سوزلری

بو وبلاق دا تورک لرین گونده لیک دغدغه لریندن دانیشیب و بحث ائلیریک

رونالدو

0 گؤروش
یازار:‌ امین

بو رونالدونو گروگان توتساز بیلیرسیز ائلیه بیلرسیز بوتون بلوک اولموش پول لاری اوبیری اولکه لردن آلا بیله سیز

بیر سیاسی متفکر و من التوفیق

آردینی اوخو
سه شنبه 28 شهریور 1402
بؤلوملر : گولملی سوزلر,

استاد شهریارین مجسمه سی

0 گؤروش
یازار:‌ امین

من هر سری کی بو مجسمه نی گورورم بیلمیرم نئیه دلی اولورام
بیلمیرم استاد شهریارینان مشکلی واریمیش یا نمنه
اوزوز قضاوت ائلین من کی آرتیق بیر کاریکاتورا اوخشادیرام تا بیر هنری اثره
قرار دئییر کی هر مجسمه کی بیت المالدان هزینه ائله دیز گرک نصب اولا
بیر میلتینده سلامت روانیسینه فیکرلشین گونده بئیله بیت المالدان آت - آشقالا
هزینه اولونور اوغورلانیر ، البته باغیشلین اختلاس اولونور بیریده بو عاخی بونون
 نمنه سین قویوب سیز میلتین گوزونون قاباغینا
هر کیمی بو مجسمه نی  یارادان آدینان عکسینه ن وار وئرین  منیم بیر بالاجا اونان سوزوم وار
من اولوم سیزده بیر قضاوت ائلین


آردینی اوخو
دوشنبه 27 شهریور 1402
بؤلوملر : گولملی سوزلر,

سلماسین نماینده سی اذربایجانی تهدید ائله دی

0 گؤروش
یازار:‌ امین


یعقوب رضازاده دئدی :
باز شدن  خاک ارمنستان از جهت اتصال به نخجوان تغییر در مرزهای ژئوپلتیکی و سیاسی ما است و ما این تغییر را به هیچ وجه قبول نمی‌کنیم و قطعا به علی اف اعلام می‌کنیم که ایشان هماهنگ با سیاست‌های کشورهای به ظاهر دوست خود مثل رژیم صهیونیستی این موضوع را مطرح نکند، چرا که این موضوع نه شدنی است و نه قابل اجرا است و اگر بخواهد این کار را انجام بدهد ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم. او اگر بخواهد عملیات نظامی انجام دهد ما قادر هستیم آن عملیات نظامی را طی ۲۴ ساعت با ده برابر آن مقابله کنیم. لذا بیخود و بی مورد سربازان خود را به کشتن ندهد.

آردینی اوخو
پنجشنبه 23 شهریور 1402
بؤلوملر : گون سوزلری,

آتا بابا سوزلری

0 گؤروش
یازار:‌ امین

جوما آخشامی دی آللاه هامیسین آتالاریزا کی دونیاسین دگیشیب رحمت ائله سین

سوت سوز قویون چوخ مه لر

یاخشی اوولاد آتانی وزیر پیس اوولاد آتانی ذلیل ائله ر

مکتب خانانین قاپیسی دوستاق خانانین (زندان) قاپیسین باغلار

اینصاف دینین یاریسیدی

عَیری اوتورب دوز دانیشاق

بیر قوشا اَت وئرلر، بیر قوشون اَتین یئیه لر

گول تیکان سیز اولماز

آغاج بار گتیردیکجه باشینی اَشاغا تیکر

گئچی جان هاییندا قصاب پیی آختاریر


آردینی اوخو
پنجشنبه 23 شهریور 1402
بؤلوملر : فلسفی سوزلر,

برداشت گران ترین میوه ایران در هوراند

0 گؤروش
یازار:‌ امین


گیلاس زمینی که به سلطان گیاهان دارویی معروف است در هوراند سرزمین چهارفصل آذربایجان خودنمایی می کند که عکس هایی را از برداشت آن می بینید.

فیسالیس یا گیلاس زمینی از دسته میوه‌های استوایی و گران قیمت دارای رنگ نارنجی است که در کاهش فشار خون ، افزایش لاغری، بهبود سلامت چشم و سم زدایی کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد.


سیدرضا تاج الدینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هوراند از آغاز برداشت محصول استوایی فیسالیس در مزارع شهرستان هوراند خبر داد و اظهار کرد: در منطقه گرمسیر چایپاره این شهرستان، برداشت فیسالیس (گیلاس زمینی) آغاز شده است و طبق برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی پیش بینی می‌شود امسال ۲۰ تن از این محصول در این شهرستان برداشت و در بازار عرضه شود.

وی ادامه داد: فیسالیس یا گیلاس زمینی از دسته میوه‌های استوایی و گران قیمت دارای رنگ نارنجی است که در کاهش فشار خون، افزایش لاغری، بهبود سلامت چشم و سم زدایی کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاج الدینی با بیان اینکه گونه توت طلایی این میوه عطر بسیار خوبی دارد و اندازه‌ای مانند گوجه گیلاسی دارد افزود: این گونه در شرایط گرم و مرطوب رشد می‌کند.

رحیم نعمتی بهره بردار کشت فیسالیس در روستای تازه کند یافت شهرستان هوراند نیز با بیان اینکه هوراند را باتوجه به آب‌وهوای متفاوتی که دارد می‌توان چهارفصل سال را در بیشتر فصول سال تجربه کرد افزود: ویژگی‌های آب‌وهوایی، ظرفیت تولید میوه‌های گرمسیری همچون فیسالیس و خارج از فصل همچون گیلاس را در این منطقه افزایش داده است.

شبیهی کارشناس فنی کشت فیسالیس نیز با بیان اینکه فیسالیس یکی از میوه‌های استوایی بومی مناطق آمریکای جنوبی و از خانواده گوجه فرنگی است گفت: میوه آن مانند پرتقال ، رنگ زرد متمایل به نارنجی و طعمی ترکیبی از طعم میوه‌های توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس دارد و خواص دارویی استثنایی آن موجب شده است که به صورت انبوه در برخی از مناطق استان آذربایجان شرقی تکثیر و تولید شود و به تازگی در هوراند هم به صورت گسترده کشت می‌شود.


وی با بیان اینکه میوه فیسالیس (عروسک پشت پرده) با یک لایه کاغذی شکل، به صورت کامل در برگرفته شده است و می‌توان آن را در سالاد، دسر مربا و ژله به کار برد و یا اینکه مانند انگور یا هر نوع میوه دیگری، به تنهایی و یا خشک شده مصرف کرد افزود: از فیسالیس، که گیلاس زمینی نیز نامیده می‌شود، در تهیه کرم‌های آرایشی نیز استفاده می‌شود همچنین مصرف این میوه تاثیر بسزایی در شادابی و طراوت پوست دارد، فیسالیس بدن انسان را در مقابل خنثی سازی رادیکال‌های آزاد که موجب بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، سکته قلبی، پروستات، آسم و آلرژی می‌شود، حفاظت می‌کند.

شبیهی با بیان اینکه فیسالیس سه برابر لیمو، ویتامین C دارد و دارای خاصیت تقویت کننده سیستم دفاعی بدن، ضد باکتری و ضد ویروسی است افزود: خوب است بدانیم ویتامین‌های B کمپلکس در این میوه مانند تیامین برای سوخت و ساز سالم بدن، پوست، چشم و مغز لازم است و پکتین موجود در این میوه که کاهش دهنده کلسترول است، پکتین موجود در فیسالیس در جذب ویتامین C به بدن کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

وی با بیان اینکه میوه فیسالیس دارای بافتی همچون گوجه فرنگی و ترکیبی از طعم میوه‌های توت فرنگی ، گیلاس، کیوی و آناناس است افزود: این میوه به دلیل قرار گرفتن در لفاف کاغذی شکل فاقد هرگونه آلودگی و عوامل بیماری زا است.

شبیهی گفت: فیسالیس، سرشار از ویتامین‌های A، E، C، P و F و مواد معدنی آهن، فسفر، پتاسیم و منیزیم و سرشار از آنتی اکسیدان و ضد سرطان است و علاوه بر خواص دارویی فراوان این میوه، از برگ و ساقه‌های آن نیز به صورت دمنوش استفاده می‌کنند. دم کرده آن برای درمان آسم موثر است، این میوه برای بیماری‌های پوستی خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی کننده دارد. برگ‌های آن برای درمان مالاریا، هپاتیت، روماتیسم و ناراحتی کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تأثیر بسزایی در شادابی و طراوت پوست و تقویت قوای جنسی دارد.



آردینی اوخو
پنجشنبه 16 شهریور 1402
بؤلوملر : ساغلاملیق,

چکیشمه

0 گؤروش
یازار:‌ امین



چکیشمه ، نام یک بازی سنتی و قدیمی در آذربایجان می باشد
برای این بازی به استخوان سینه مرغ نیاز داریم که معمولا بعد از خوردن غذا و خارج کردن استخوان، ازش استفاده میشود. (در مورد این بازی از پدر و مادرتان بپرسید )
نحوه انجام این بازی به این ترتیب می باشد که دو نفر هر یک از یک طرف این استخوان گرفته و میکشند تا دو قسمت شود حال اگر یکی از آن دو نفر همان استخوان یا چیز دیگری را به طرف مقابل دهد و طرف مقابل یادش رود که بگوید " به یاد دارم" ( یادیمدا ) ، او پیروز بازی می شود و باید با گفتن " بردم " (آپاردیم ) پیروزی خودش را اثبات کند.
نکته ی بازی چکیشمه این است که قبل از اینکه استخوان را تقسیم کنند و بازی شروع شود باید برای شخص پیروز هدیه ای تعیین کنند که مسلما شخص بازنده باید این هدیه را تهیه کند.

منبع : میانالی سایتی

آردینی اوخو
دوشنبه 13 شهریور 1402
بؤلوملر : نوستالوژِی,

اردبیلین ایمام جمعه سی

0 گؤروش
یازار:‌ امین

سید حسن جبلی عاملی 1341 ایلینده اردبیلده آنادان اولوب دی
اوبیرسی ایمام جمعه لره باخمیاراق بو میلتین اوره ک سوزلرین دانیشار
من اوزوم حسن اقا عاملی دانیشاندا دوغرودان لذت آپارارام
چون او آداملاردان دئییر کی بیر ایکی قیران دان اوتور حق سوزو چووروب ناحق دانیشا

شنبه 4 شهریور 1402 امروز اقتصادی روزنامه سی  بیرینجی صفجه ده
آقای عاملی نین شکیلین سالیب دئییب
بریکس دوزدو مهم دی آما تا تحریم لر وار مملکتین ایقتصادی ائله بودو کی بودو



آردینی اوخو
جمعه 3 شهریور 1402
بؤلوملر : گون سوزلری,