به گزارش سون خبر به نقل از آناتولی، کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران با انتشار پژوهشی اعلام کرد که ادامه فعالیت نیروگاه اتمی «متسامور» ارمنستان باعث آلودگی آب رودخانه ارس در سال‌های اخیر شده است.

براساس این پژوهش، فعالیت‌های معدنی و همچنین نیروگاه اتمی «متسامور» ارمنستان باعث تنزل کمیت و کیفیت آورد رودخانه ارس شده است و در آینده نیز می‌تواند دسترسی به منابع آب آن را محدودتر کند.

خبرگزاری آناتولی گزارش‌هایی درباره خطرات نیروگاه متسامور ارمنستان منتشر کرده است. برخی اعضای فراکسیون محیط‌‌‌زیست مجلس ایران نیز می‌گویند فعالیت این نیروگاه موجب آلودگی رودخانه ارس و شیوع سرطان در استان اردبیل شده است.

بنا به اعلام دولت ترکیه و اتحادیه اروپا، این نیروگاه طبق استانداردهای لازم ساخته نشده است و خواستار تعطیلی آن شده‌اند. حتی پیشنهاد کمک ۱۰۰ میلیون یورویی برای استفاده از یک منبع انرژی دیگر به ارمنستان نیز داده شده است.

در همین راستا، افشار سلیمانی، کارشناس حوزه قفقاز نیز به «آناتولی» گفت: کهنگی قطعات و احتمال خطرآفرینی فراوان جانی و محیط زیستی نیروگاه متسامور ارمنستان توسط کارشناسان منطقه و بین‌المللی و اتحادیه اروپا تایید شده است. بنابراین قطعی و مبرهن است که این نیروگاه باید هرچه زودتر تعطیل شود.

یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
بؤلوملر : گون سوزلری,